Matkalla mukana: Lähetyspastori Wille Nummikoski, Seurakuntapastori Juha Vanhanen

Tässä lyhyt raportti Helmikuun lopussa / Maaliskuun alussa Juhan kanssa tekemältämme Viron lähetysmatkalta.

Perjantai 28.2.20
Lähdimme Seurakuntapastorin Juhan kanssa matkaan aikaisin Hämeenlinnasta perjantai aamulla kohti aamulaivaa joka oli lähdössä klo 10.30. Satamassa tuli olla, autolla matkustaessa, tuntia ennen jotta ehtii kytiin. Automatka sekä laivamatka sujui kuten suunnitellusti ja saavuimme Tallinnaan klo 12.30.

Tallinnaan päästyämme olimme päättäneet käydä pienellä kävelyllä Tallinnassa katsomassa kaupunkia sekä miltä Virossa ilmapiiri vaikuttaa. Lyhyen kävelyn jälkeen, söimme ja jatkoimme matkaa kohti Paldiskia.

Saavuimme Paldiskin lähellä sijaitsevaan hotelliin Lauasmaa SPA:n jossa vastassa oli pastori Ragnar Lainesaar. Ragnarin kanssa oli iloinen jälleennäkeminen. Kävimme lyhyesti läpi päivän ohjelmaa johon perjantaille oli varattu nuortenilta joka alkaa klo 18.00. Ragnar jätti meidät vielä valmistautumaan iltaan ja asettumaan kodiksi.

Illan nuorten iltaan kuului leikkejä lasten ja nuorten kanssa joiden ikä haarukka oli aina 12-25 vuotiaisiin. Meiltä Ragnar oli pyytänyt että voisimme johtaa ylistystä sekä pitää pienen puheen nuorille. Niinpä leikkien jälkeen ylistettiin hetki ja jaoin lyhyen puheen nuorten kanssa.

Puheen lomassa rohkaisin nuoria henkilökohtaiseen suhteeseen Jeesuksen kanssa, kuinka hän on mukana joka tilanteessa ja auttaa kaikissa elämän tilanteissa. Koin myös puheen aikana että jollain olisi jokin merkittävä uni johon Jumala haluaisi antaa selityksen. Rohkaisin nuoria tulemaan juttelemaan mikäli näin on. Puheen jälkeen oli yhteistä aikaa jossa myös nautimme jotain pientä syötävää.

Jutellessani paikallisten kanssa, Juha tuli yht’äkkiä pyytämään salin etupenkeille. Hän oli Ragnarin kanssa jäänyt juttelemaan erään nuoren miehen kanssa penkeille. Kun tulin paikalle Juha innoissaan kertoi että nuori oli antanut elämänsä Jeesukselle ja hänellä oli myös uni jonka oli kokenut jakaa kanssani. Iloitsimme yhdessä hänen uskoon tulostaan, hän myös jakoi henkilökohtisen unensa johon Jumala antoi myös selityksen. Kiitos Jeesus!

Ilta oli kaikin puolin mahtava! Kävimme vielä iltapalalla Ragnarin kanssa ja suuntasimme alkuyöstä kohti hotellia.

Lauantai 29.2.20
Lauantain ohjelma oli varattu kokonaan Ragnarin kanssa. Aamusta suuntasimme Toivon kylään, noin 30 km päässä sijaitsevaan rehabilitaatiokeskukseen. Tässä kyseissä keskuksessa myös Ragnar itse on saanut aikanaan kokea vapauden riippuvuuksista ja myös uskoon tulon.

Meitä vastassa oli Arvi XXX, joka vastasi toiminnan pyörittämisestä kylässä. Heti alkuun kun saavuimme alueelle oli todettava että kylä itsessään oli merkittävän modernin ja siistin näköinen. Olemme saaneet nähdä muutamia erilaisia keskuksia, mutta tämä oli aivan omaa luokkaansa.

Tapasimme myös suomalaisen Juhanin joka oli, aivan niin kuin kaikki muutkin alueen johtajat ja vastuuhenkilöt, myös käynyt kuntoutus jakson läpi Toivon Kylässä. Jämäkkä nuori mies lähti näyttämään meille isoa kuntoutuskeskuksen aluetta läpi. Hän oli itse käynyt useita kuntoutuspaikkoja läpi Suomessa saamatta apua ongelmiinsa. Toivon kylässä Juhani sai lopulta avun ja myös tuli uskoon kuntoutusprosessin myötä.

Juhani kertoi kylän toimintatavasta, järjestelmällisyydestä ja suunnitelmallisuudesta. Toivon kylän kuntoutukseen osallistuvien ns. onnistumisprosentti eli ne jotka pysyvät raittiina vuoden kuntoutusjakson jälkeen on uskomaton 70%.

Toivon kylän alue on laaja ja siellä on useita eri työpisteitä joissa kuntoutujat ohjataan töihin ja muihin toiminnallisuuksiin. Toiminnallisuuden nostaminen ja ennalleen asettaminen on oleellinen osa Toivon kylän kuntoutusperiaatetta. Se näkyy siinä että kylästä löytyy saha, rakennuslavaverstas, vapaapalokunta sekä paljon muuta toimintaa joka ei vain rajoitu kylän sisään vaan toimii yhteiskunnan hyväksi.
Toivon Kylään mahtuu paljon kerrottavaa, jota toivottavasti voimme avata tulevaisuudessa näissä Viron raporteissa tulevaisuudessa vielä enemmän.

Vierailun kohokohta tapahtui yhteislounaan jälkeen, jolloin saimme rukoilla ja palvella erästä kuntoutujaa. Herra kohtasi häntä ja toi vapauden sekä toivon vaikeaan elämän tilanteeseen, ja matkan jälkeen olemme saaneet kuulla myös positiivisen suunnan jatkuneen. Kiitos Herralle!

Toivon kylän vierailun jälkeen vietimme loppupäivän Ragnarin kanssa rakentaen yhteyttä ja miettiessä tulevaisuuden suunnitelmia. Kävimme myös heidän uudella Fida-tyyppisellä käytetyntavaranliikkeessään, joka oli vielä remontoinnissa ja aukesi nyt toukokuussa. Siellä saimme myös rukoilla yhden työmiehen avioliiton puolesta, jonka näin jälkikäteen olemme saaneet kuulla ennalleen asettuneen! Kiitos Jumalalle!

Sunnuntai 1.3.20
Sunnuntaina oli aamusta perinteisesti aamukokous klo 11. Meitä molempia oli pyydetty jakamaan kokouksessa todistusta ja puhetta sekä olemaan ylistyksessä mukana. Olin ylistyksessä mukana Ragnarin vaimon Liisin sekä nuoren seurakuntalaisen Ragne-Liis kanssa. Ylistyksen jälkeen Juha jakoi seurakunnalle omasta elämästään ja kuinka Herra kääntää mahdottomaltakin vaikuttavat tilanteet meistä huolimatta, jos me vain antaudumme Hänelle. Juhan jälkeen jaoin henkilökohtaisen suhteen merkityksestä Kristukseen sekä uudenluomuksen identiteetistä, johon Herra on meidät luonut ja tarkoittanut.

Kokouksen jälkeen vietimme hetken aikaa seurakuntalaisten kanssa, kiitimme Ragnaria ja Liisiä heidän vieraanvaraisuudesta ja toivotimme heidät myös tervetulleiksi käymään Hämeenlinnassa.

Loppu matka meni teillä ja merillä. Saavuimme takaisin Hämeenlinnaan sunnuntai illalla noin 20.00 aikoihin.